آشپزی و تغذیه

آشنایی و طرز تهیه شیرهای گیاهی

شیر های گیاهی

( معرفی و آشنایی و خواص و طرز تهیه شیر های گیاهی )

این شیرها جزو نوشیدنی‌های لبنی نیستند و از ترکیب آب و دانه های روغنی و مغزهای خام تهیه می‌شوند.از انواع مغزها و دانه ها میتوان به آسانی و در خانه شیری مغذی و سرشار از ویتامینها ، مواد معدنی کمیاب ، اسید های چرب ضروری و پروتئین تهیه نمود که علاوه بر منافع فراوانی که در بالا ذکر شد از مضراتی که شیر گاو بر بدن وارد می آورد نیز عاری است .

بادام ، گردو ، دانه آفتابگردان و دانه کدو مواد معمول برای تهیه شیر می باشند اگرچه درحقیقت از هر نوع مغز یا دانه خام میتوان شیر تهیه نمود .

دانه ها و مغزها باید بصورت خام و بوداده نشده باشند .

۱- یک فنجان دانه یا مغز خام مورد نظر را در آب آشامیدنی پاکیزه به مدت ۸-۱۲ ساعت خیس دهید

۲- پس از مدت زمان لازم برای خیس دادن دانه یا مغز را از آب خارج نموده در مخلوط کن بریزید .

توجه کنید آبی که در آن مغزها و دانه ها خیس خورده اند دارای سموم و املاح معدنی هستند و باید دور ریخته شوند و مناسب برای آب دادن به گلدانها میباشند

۳- در ازای یک فنجان دانه یا مغز دو فنجان آب اضافه کنید (آب را آهسته آهسته اضافه کنید) و خوب مخلوط نمائید . شیر شما آماده نوشیدن است. این شیر را میتوانید در صورت تمایل از صافی رد کرده قطعات درشت تر آنرا جداکنید (بخصوص اگر شیر را برای نوزادانی که دندان ندارند و یا هنوز قادر به جویدن کامل نیستند تهیه می کنید) و مایع صاف شده را نوش جان کنید.

قطعات درشت تر که روی صافی باقیمانده نیز قابل خوردن هستند . میتوانید اونها را روی سالاد بریزید و یا بطور سوا مصرف کنید . هرچند میتوانید شیر را بدون صاف کردن مخلوط با قسمتهای درشتتر آن نیز مصرف کنید .

این شیر تا سه روزدرظرف در بسته شیشه ای  در یخچال تازه باقی خواهد ماند

۴- مقدار نیاز بدن هرشخص به مواد معدنی و مغزها و دانه ها به اندازه یک مشت هرشخص ازمغزها و دانه هفته یک الی دو بار میباشد

شیر بادام ، شیر کنجد  ، شیر فندق و شیر گردو ، شیر بادام هندی و سایر شیرهای گیاهی از تمامی مغزها و دانه های خام غیره جزو شیرهای گیاهی هستند که یک جایگزین مناسب برای شیرهای تهیه شده از حیوانات محسوب می‌شوند.
مراقب شیرهای گیاهی صنعتی باشید و توجه داشته باشید اگر خودتان دست به کار شده و این شیرها را در منزل تهیه کنید هم سالم‌تر بوده و هم انتخاب‌های گسترده‌ای خواهید داشت.

شیرهای گیاهی خواص متفاوتی دارند
این شیرها فاقد کلسترول، لاکتوز و کازئین و در عین حال سرشار از ویتامین‌هایA ,B ,C و E، املاح معدنی (کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر …) و همچنین حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب مفید مثل چربی‌های اشباع نشده می‌باشند.
شیرهای گیاهی برای افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند و همچنین برای افرادی که کلسترول بالایی دارند بسیار مناسب است. خواصی که اشاره شد در تمام شیرهای گیاهی مشترک است و در زیر به خواص مخصوص هر کدام از این شیرها اشاره می‌کنیم.

انواع شیر ها ی گیاهی🍀🍀🍀

۱- شیر بادام
خواص شیر بادام ……
.شیر بادام مغذی و ضدعفونی‌کننده‌ی روده‌ها است و سرشار از ویتامین‌های A ,B و E و همچنین حاوی میزان زیادی کلسیم، آهن و منیزیم و فیبر می‌باشد
……………….

۲- شیر فندق
خواص شیر فندوق …..
شیر فندق سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم و اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو است. یادآوری می‌کنیم که این اسیدهای چرب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند.

طرزتهیه همانند شیر بادام هست..

۳-شیر شاه بلوط

این شیر نیز به طور طبیعی شیرین است و باعث هضم غذا می‌شود. شیر شاه بلوط برای افرادی که از اسید معده رنج می‌برند بسیار مفید است.

طرز تهیه همانند شیر بادام

۵- شیر کنجد
تقویت استخوان ، ضد آرتوروز ، منبع کلسیم ، رشد و تقویت مو ، زیبایی پوست ، اسید چربی مفید . محافظ قلب و عروق ، ضد بیماری پارکینسون

طرز تهیه :همانند شیر بادام

۶- شیر نارگیل
شیر نارگیل شهرت زیادی در کشورهای آسیایی مانند تایلند، مالزی

شیرهای گیاهی را میتوانید با شیره خرما و شیره مویز که ۱۰ تا ۱۲ ساعت خیس خورده و با آبشان میکس شده مخلوط کرده مصرف کنید

شیره خرما و مویز را نیز میتوانید تا سه روز درظرف دربسته شیشه ای در یخچال نگهداری کنید
ازشیره ها میتوان به تناوب و دلخواه هر روز استفاده کرد
برای دوستان دیابتی پس ازدرمان و شفا و رعایت برنامه دیابتی ها استفاده گردد

نمایش بیشتر

صــAدق

زندگی سالم فقط با محصولات و غذاهای گیاهی....

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا