آشپزی و تغذیه

طرز تهیه پلو نخود فرنگی

نخود‌فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مناسب می‌باشند. آنها منبعی غنی از ویتامین K1 هستند که استئوکلسین(Osteocalcin) که اصلیترین پروتئین در استخوان است را فعال می‌سازد. استئوکلسین مولکولهای کلسیم درون استخوان را جذب می‌نماید. بنابراین بدون ویتامین K1 به اندازه کافی،‌ میزان استئوکلسین کافی نمی‌باشد و معدنی‌شدن استخوان صورت نمی‌گیرد.

مواد لازم برای ۴ نفر:

✅برنج = ۴ لیوان

✅نخود فرنگی خام = ۲۰۰ گرم

✅سویا ریز = ۱۵۰ گرم

✅گوجه فرنگی = ۴ یا ۵ عدد متوسط

✅پیاز = یک عدد متوسط یا درشت

✅سیر = ۳ تا ۵ حبه متوسط

✅قارچ = ۲۰۰ گرم (اختیاری)

✅شوید خشک یا شوید تازه خرد شده = ۱/۲ لیوان

✅روغن مایع = به مقدار لازم

✅ادویه ها = نمک، فلفل، زردچوبه

طرز تهیه:
سویا را با آب گرم و نمک حدود ۱۵ دقیقه خیس کنید. نخود فرنگی را در یک قابله بریزید، نصف لیوان آب به آن اضافه کنید و همه گوجه ها را رنده کرده و با نمک و فلفل و زردچوبه به نخودفرنگی اضافه کنید و بگذارید با شعله ملایم بپزد تا آب آن تمام شود. پیاز را خرد کنید، سیر را نیز زنده کرده و درون یک تابه بزرگ بریزید و با کمی روغن روی شعله ملایم سرخ کنید، در همین حین قارچ ها را شسته و بصورت ریز خرد کنید. بعد از اینکه پیاز طلایی شد، کمی زردچوبه، نمک و فلفل به آن اضافه کنید، سپس قارچ خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید. سویا را درون آبکش بریزید و چند بار آب بکشید و سپس با دست فشار دهید تا آب آن گرفته شود و به قارچ ها اضافه کنید و تفت دهید. وقتی مخلوط نخودفرنگی و گوجه کم آب شد آن را به سویا و قارچ اضافه کنید. وقتی مواد آماده شد(کاملا بی آب) ، برنج را بپزید و آبکش کنید و به همراه مواد و شوید با هم خوب مخلوط کنید و درون یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا حدود ۲۰ دقیقه دم بکشد. خوراک شما آماده است.

⭕️ اگر از کنسرو نخود فرنگی استفاده می کنید، نیازی به پختن نخود فرنگی نیست. هنگامی که سویا را تفت دادید، ابتدا گوجه رنده شده را به مواد اضافه کنید بعد از اینکه کمی آب آن تبخیر شد، نخود فرنگی کنسروی را به مواد اضافه کنید.

⭕️می توانید یک سیب زمینی متوسط را به صورت ورقه ورقه خرد کنید و بعد از ریختن مقداری روغن، زردچوبه، نمک و اندکی کنجد کف قابلمه بگذارید و  برنج و مواد و شوید مخلوط شده را روی آن بریزید.

⭕️اگر مواد برای دم کردن با برنج زیاد بود می توانید بقیه مواد را در نان تست قرار دهید و بعد از گذاشتن درون تستر (ساندویچ میکر) اسنک درست کنید.

نمایش بیشتر

حامد قناد

پیش به سوی یک زندگی سالم ................. ?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا