پرسش و پاسخ

پروتئین گیاهی یا پروتئین حیوانی؟مساله این است!

تامین پروتئین برای حفظ ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، ساختن گلبول‌های قرمز خون، تولید هرمون‌ها و جلوگیری از خستگی اهمیت دارد.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که منابع حیوانی تنها یا لااقل بهترین منابع تامین کنندۀ پروتئین هستند در صورتی که این مطلب درست نیست. منابع حیوانی،پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند ولی شامل پروتئینهای دیگر که به بدن انسان آسیب می‌رسانند (مثل کاسئین در لبنیات) و همچنین، اسیدهای چرب اشباع شده و مواد مضر دیگر نیز هستند.

پروفسر کالین کامپبل (Colen Campbell)، متخصص بیوشیمی غذا و مشاور مؤسسۀ تحقیقات سرطان و عضو سازمان تحقیق در مورد سرطان در دنیا می‌گوید:

«آنچه در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده مرتب خواهید شنید این است که پروتئین حیوانی یکی از سمّی‌ترین مواد غذایی است. حتی با اضافه کردن مقدار کمی از آن به برنامۀ غذایی خطر ابتلا به بیماری‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد».

از طرف دیگر، منابع پروتئین گیاهی می‌توانند نیاز بدن انسان به آن را پوشش دهند بدون آنکه این مواد مضر را وارد بدن کنند.

مصرف بیش از اندازۀ پروتئین می‌تواند مشکلاتی برای بدن ما ایجاد کند. کسانی که محصولات حیوانی زیاد مصرف می‌کنند (تغذیۀ غربی شامل گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات فراوان) و ورزشکارانی که فکر می‌کنند با مصرف هر چه بیشتر مکمل‌های پروتئین به عملکرد ورزشی بهتری خواهند رسید، نه‌تنها با مصرف زیاد آن عملکرد بدنشان را بهتر نمی‌کنند، بلکه سلامتی خود را به خطر می‌اندازند.

درتحقیقات مختلف، رابطه‌هایی بین مصرف زیادپروتئین و دیابت، سرطان پروستات و بیماری‌های کلیه مشاهده شده است. مصرف زیادپروتئین (در حدود دو یا سه برابر مقدار نیاز روزانۀ بدن) تنها در صورت استفاده از محصولات حیوانی یا مصرف بی‌رویۀ پودرهای پروتئین پیش می‌آید.

ساده‌ترین راه برای تامین پروتئین گیاهی در یک برنامۀ غذایی وگن، گنجاندن مقدار کافی حبوبات و همچنین، مقداری غله، مغز و دانه در برنامۀ غذایی است.

خوشبختانه در بسیاری از غذاهای ایرانی مقداری حبوبات وجود دارد. می‌توانید خورش‌هایی را که در آنها هیچ نوع حبوباتی وجود ندارد، با سویای بافتدار درست کنید یا به عنوان اسنک، دانه‌های سویای بوداده یا انواع آجیل مثل پسته، بادام، گردو، فندق و غیره (بهتر است خام و بی‌نمک باشد) میل کنید.

اگر به شیر سویا یا انواع شیرهای درست شده از مغزها (شیر بادام، شیر فندق، شیر گردو و غیره) دسترسی دارید یا می‌توانید آنها را در منزل تهیه کنید، آنها را هم در برنامۀ غذایی خود بگنجانید.

نمایش بیشتر

حامد قناد

پیش به سوی یک زندگی سالم ................. ?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

دکمه بازگشت به بالا