پزشکی و سلامت

رژیم غذایی گیاهی ، ابزارهایی قدرتمند برای سلامتی

رژیم غذایی گیاهی ، روش قدرتمند و لذت بخشی جهت دستیابی به سلامتی کامل است. الگوی غذایی گیاهخواری، مبتنی بر انواع گسترده ای
از غذاهایی است که مطبوع، خوشمزه و سالم اند.افراد گیاهخوار از خوردن گوشت و مرغ و ماهی پرهیز می کنند. کسانی که فراورده های لبنی و تخم
مرغ را در رژیم غذایی خود می گنجانند، گیاهخواران “لاکتو- اوو” نامیده می شوند.

افراد وگان (گیاهخواران مطلق) به هیچ وجه گوشت، ماهی، مرغ،تخم مرغ و محصولات لبنی مصرف نمی کنند. علاوه بر اینکه رژیم غذایی وگان مزیت قابل ملاحظه ای نسبت به یک الگوی گیاهخواری “لاکتو- اوو” دارد، سالم ترین رژیم غذایی بوده و خطر بروز میزان وسیعی از مشکلات سلامتی را نیز به حداقل می رساند.
یک قلب سالم افراد گیاهخوار نسبت به افراد گوشتخوار، سطح کلسترول بسیار پایین تری داشته و بیماری قلبی در گیاهخواران کمتر شایع است. یافتن دلایل آن کار دشواری نیست. غذای گیاهخواران معمولاً دارای میزان پایینی از چربی اشباع شده بوده و عموماً حاوی کلسترول پایین و یا اصلا بدون
کلسترول می باشد. از آنجایی که کلسترول تنها در فراورده های حیوانی نظیر گوشت، لبنیات و تخم مرغ یافت می شود، افراد وگان از یک رژیم غذایی عاری از کلسترول استفاده می کنند.
نوع پروتئین در یک رژیم غذایی گیاهی می تواند مزیت مهم دیگری باشد. بسیاری از بررسی ها نشان می دهند که جایگزین نمودن پروتئین حیوانی با پروتئین گیاهی، سطح کلسترول خون را پایین می آورد – حتی اگر میزان و نوع چربی در رژیم غذایی یکسان بماند. آن بررسیها نشان می دهند که یک رژیم غذایی گیاهی کم چربی، مزیت آشکاری نسبت به سایر رژیم های غذایی دارد.

فشار خون پایین تر
تعداد قابل توجهی از بررسی هایی که به اوایل دهه ۱۹۲۰ برمی گردند، نشان می دهند که افراد گیاهخوار، فشار خون پایین تری نسبت به افراد غیر گیاهخوار دارند. در حقیقت، پاره ای از بررسی ها نشان داده اند که افزودن گوشت به یک رژیم غذایی گیاهی، فشار خون را به سرعت و بطور چشمگیری بالا می برد. از جمله مزایای یک رژیم غذایی گیاهی، کاهش میزان سدیم در غذاهای مصرفی نیز می باشد. هنگامی که بیمارانی با فشار خون بالا، یک رژیم غذایی گیاهی را آغاز می کنند، بسیاری از آنها می توانند مصرف داروی خود را قطع کنند.

کنترل بیماری دیابت
جدیدترین بررسی ها و مطالعات در زمینه دیابت نشان داده اند که یک رژیم غذایی گیاهی سرشار از کربوهیدرات های مرکب و فیبر ( که تنها در غذاهای گیاهی یافت می شوند ) با چربی پایین، بهترین رژیم غذایی تجویز شده برای کنترل دیابت می باشد. یک رژیم غذایی مبتنی بر
سبزیجات، حبوبات، میوه جات و غلات کامل که چربی و قند پایینی نیز دارد، می تواند سطوح قند خون را پایین آورده و غالباً نیاز به مصرف دارو را کاهش داده و یا حتی حذف نماید.
از آنجا که افراد مبتلا به دیابت با ریسک بالای بیماری قلبی مواجه هستند، پرهیز از چربی و کلسترول اهمیت داشته و یک رژیم غذایی گیاهی، بهترین راه برای انجام آن است.

پیشگیری از سرطان
یک رژیم غذایی گیاهی، به پیشگیری از بسیاری از سرطان ها کمک می کند. هنگامیکه گوشت قرمز، مرغ و یا ماهی حرارت داده می شوند، در اثر تغییرات مولکولهای پروتئین، ترکیباتی بنام آمینهای هتروسیکلیک ساخته می شوند. تحقیقات مختلف، سرطان زایی این ترکیبات را ثابت کرده اند.
هرچه میزان حرارت بالاتر بوده ( مانند کباب گوشت و یا کباب جوجه ) و طول زمان پختن بیشتر باشد، میزان این مواد سرطان زا نیز بیشتر خواهد بود!
مرغ کباب شده در حقیقت بیشترین میزان تولید آمینهای هتروسیکلیک را دارد. گوشت گاو، گوساله و گوسفند مقام دوم را در این زمینه احراز می کنند و ماهی قزل آلای کباب شده در مقام سوم قرار گرفته و بالاخره همبرگر در رده چهارم می باشد. ولی فراموش نکنید که بطور کلی همه این گوشت های پخته شده یا کباب شده، دارای این ماده سرطان زا هستند.

علاوه بر این در روده اشخاصی که گوشت قرمز مصرف می کنند، ماده سرطان زایی بنام ترکیبات “اِن- نیتروز” به وفور مشاهده می شود. این ترکیبات بر روی دی ان ای  (DNA ) اثر گذاشته و در آن تغییرات سرطان زا تولید می کنند. این ماده در روده گیاهخواران و کسانی که مصرف فیبر غذایی بالایی دارند، به میزان بسیار اندک وجود داشته یا اصلا موجود نمی باشد.جالب است بدانیم که یک کیلوگرم گوشت کبابی خوب پخته شده، مقدار مواد سرطان زایی معادل ۶۰۰ نخ سیگار تولید می کند. این میزان در مرغ کباب شده حتی بیشتر از این نیز می باشد!

میزان سرطان سینه در کشورهایی با رژیم غذایی معمولاً گیاهی بطرز چشمگیری پایین تر است. هنگامی که مردم آن کشورها، یک رژیم غذایی گوشتخواری را می پذیرند، میزان سرطان سینه در میانشان بطور تصاعدی افزایش می یابد. همچنین میزان سرطان روده بزرگ در افراد گیاهخوار بطور چشمگیری پایین تر از افراد گوشتخوار است. سرطان روده بزرگ، با مصرف گوشت و در نتیجه عدم مصرف فیبر غذایی موجود در گیاهان، ارتباط مستقیم دارد.

نمایش بیشتر

حامد قناد

پیش به سوی یک زندگی سالم ................. ?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

دکمه بازگشت به بالا