پرسش و پاسخ

دلایل عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز، به معنی ناتوانی در هضم قند لاکتوز شیر می باشد که سبب علائم معدی روده ای نفخ شکم، گرفتگی عضلات و اسهال در برخی از افراد می شود. این مشکل از کمبود آنزی مهای لاکتوز ناشی می شود که لاکتوز را به اشکال ساده تر آن، یعنی گلوکز و گالاکتوز تجزیه می کنند.
کمابیش، همه نوزادان و کودکان خردسال از آنزیم های لاکتوز برخوردارند که لاکتوز را به گلوکز و گالاکتوز تجزیه میکنند و پس از آن می توانند جذب جریان خون شوند. پیش از اواسط دهه ۱۹۶۰ ، بیشتر متخصصان سلامت آمریکا بر این عقیده بودند که این آنزیم ها تقریباً در همه بزرگسالان نیز وجود دارند. اما هنگام یکه پژوهشگران گرو ههای قومی مختلفی را از نظر هضم لاکتوز مورد
آزمایش قرار دادند، یافته هایشان عکس این موضوع را ثابت کرد: تقریباً ۷۰ درصد از آفریقایی آمریکایی ها، ۹۰ درصد از آسیایی آمریکایی ها، ۵۳ درصد از اسپانیایی آمریکایی ها و ۷۴ درصد از آمریکایی تبارها، توانایی هضم لاکتوز را نداشتند.

بررسی ها نشان داد که کاهش قابل ملاحظه ای در فعالیت لاکتوز در میان افرادی که اجداد آنها عرب، یهودی، ایتالیایی و یا یونانی بودند نیز رواج داشت.

در سال ۱۹۸۸ ، نشریه آمریکایی تغذیه بالینی گزارش داد: “سریعاً روشن شد که این الگو، دلیل ژنتیکی داشته و فعالیت لاکتوز تنها در اکثر بزرگسالانی حفظ شده بود که اصلیت اروپای شمالی داشتند و یا در برخی از جمعیت های مدیترانه ای نیز وجود داشت.”

به عبارت دیگر، مردم قفقاز قند شیر را تنها به دلیل یک جهش ژنتیکی موروثی تحمل می کنند.

به طور کلی، در حدود ۷۵ درصد از جمعیت جهان، شامل ۲۵ درصد از جمعیت ایالات متحده، پس از آنکه از شیر گرفته میشوند، آنزیم های لاکتوز خود را از دست می دهند. تشخیص این واقعیت، به تغییر مهمی در واژگان علمی منجر شده است: کسانی که نمی توانستند شیر را هضم نمایند، سابقاً “افراد بی تحمل نسبت به لاکتوز” و یا “دارای کمبود لاکتاز” نامیده می شدند. در حال حاضر، این گونه افراد، به عنوان افراد عادی در نظر گرفته می شوند، در حالی که بزرگسالانی که آنزیم هایی را حفظ می کنند که به آنها امکان هضم شیر را می دهد، “افراد مقاوم در برابر لاکتاز” نامیده می شوند.
هیچ دلیلی برای  این افراد وجود ندارد تا خودشان را وادار به نوشیدن شیر نمایند. در حقیقت، شیر و سایر فراورده های لبنی، هیچ ماده مغذی را که نتواند به یک شکل سالم تر در غذاهای دیگر یافت شود، ارائه نمی دهند. در نهایت شگفتی، باید بگوییم که حتی به نظر نمی رسد که نوشیدن شیر، از پوکی استخوان پیشگیری نماید، در حالی که مهمترین ویژگی آن برای به فروش رسیدن همین ویژگی است.

نمایش بیشتر

حامد قناد

پیش به سوی یک زندگی سالم ................. ?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

دکمه بازگشت به بالا